קודם כל אשתף שאני מתרגשת, כי הפוסט הזה הוא הראשון שנשלח בניוזלטר, אז תודה שבחרת לקבל עדכון כשעולה פוסט חדש, ואני מזכירה שממש אשמח לשמוע ממך בכל דרך שנוחה לך.
ועכשיו לעניינו:
יוצא לי הרבה מאוד לשאול את עצמי אם אני מספיק טובה במה שאני עושה בשביל שאוכל לגבות על זה כסף. אני חושבת שזו שאלה שהיא טריקית. מצד אחד ענווה זה דבר חשוב, אני כל הזמן בודקת שאני אכן בעלת מקצוע מספיק טובה, שאני עומדת בהבטחות שלי. מצד שני הרבה פעמים היא גורמת לי לקפוא, לעצור במקום ולא לעשות. הפוסט הזה מוקדש לכל מי ששואלת את עצמה את השאלה הזו או שאלות דומות. שרוצה להצליח להיות בעלת מקצוע מצוינת מבלי שהדרישה למצוינות תהפוך להיות מכשול או מעצור.
שמתי לב שיש לי שלושה מנגנונים שעוזרים לי להצליח להתקדם בלי להיות לא מקצועית, לפעול בלי לוותר על החתירה למצוינות. כשיש לי את שלושתם אני יודעת שאני מקדישה משאבים בו זמנית להתפתחות, למידה וקידום העסק שלי.
הקדמה קצרה - יש מודל מעניין שקשור בהתפתחות אישית ונקרא חלון ג'ו-הארי שעוסק במודעות שלנו.
(זה הסבר על המודל מתוך האתר של שכולו טוב).
הרעיון שבתמונה הוא וריאציה על המודל. במקום לחשוב על מודעות נחשוב על הידע והערך שלנו כנותנות שירות.
4 חלונות, ואנחנו רוצות לחפש את הדרכים לעבור ביניהם:
לא יודעת שלא יודעת - אזור העיוורון, זה שעלול לגרום להכי הרבה קשיים עם לקוחות. כי לא הבנו אותם מספיק, כי אמרנו משהו לא נכון שלא במתכוון, כי לא היינו מספיק מקצועיות.
יודעת שלא יודעת - תחומים שאנחנו יודעות שיש לנו בהם פער. תמיד יהיו כאלו. נשים מצוינות נוטות להתמקד בעיקר בחלון הזה, הוא חשוב אבל הוא ממש לא היחיד.
לא יודעת שיודעת - ערך וידע שיש לי ואני לא מודעת אליהם או מכירה בהם. החלון הזה גדול אצל הרבה נשים, אנחנו מפחיתות בערך של המיומנות שלנו, יש כאן פוטנציאל גדול לקפיצה.
יודעת שיודעת - אזור הבטחון והיכולת. ערך וידע שאני מכירה בהם.
(ד"ר מיכל חמו לוטם כתבה על זה מאוד יפה, מוזמנות להעמיק עוד טיפה)
1. מנגנוני ביטחון - כל מה שעוזר לנו לדעת ולהיזכר שאנחנו נותנות ערך ללקוחות ולסביבה שלנו בכלל. |
הביטחון של כל עצמאית שיצא לי לדבר איתה עד עכשיו נמצא בעליות וירידות. כנראה שהביטחון של כל אדם עולה ויורד, אבל אצל עצמאיות יש עוד גורמים שמחמירים את התנודתיות - הבדידות, הזמן שעובר עד שהעסק גדל והפידבקים מלקוחות זורמים באופן קבוע, הצורך לעשות בעצמנו המון פעולות שאנחנו לא בהכרח רוצות או אוהבות (שיווק, מכירות, בניית אתרים ועוד).
אבל! אנחנו לא חייבות להתמודד לבד עם חוסר הביטחון. זה ממש לגיטימי לדאוג לקבל חיזוקים חיצוניים, או בזמן אמת כשאני זקוקה, או שיהיו לי חיזוקים כאלו כתובים ואוכל לחזור אליהם בשעת הצורך.
לא מזמן קראתי רעיון יפה של נועה אוחיון באב, היא בכלל כותבת על חיפוש עבודה אבל מאוד מתאים גם לנו. היא מציעה לפתוח לעצמנו "תיקיית חיוך" ולשמור לעצמנו את כל המילים הטובות שכתבו לנו, במיוחד כאלו שמשקפות את הערך שאנחנו יודעות לתת (עוד על הרעיונות שלה כאן).
רעיונות למנגנוני ביטחון שאנחנו יכולות לבנות לעצמנו:
- לשאול לקוחות שאלות מכוונות ולשמור לנו בתיקייה ייעודית את הפידבקים החיוביים כדי שנוכל לחזור ולקרוא אותם בעת הצורך.
- לקבל פידבקים מהסביבה הקרובה לנו - חברות, בן/בת זוג, ילדים וממש לשמור אותם קרוב ללב.
- להיות חלק מקבוצה קטנה של נשים עצמאיות שיכולות לחזק זו את זו.
- למצוא חברה או עמיתה שתהיה "חברת עידוד", כך שתוכלו לחזק אחת את השנייה.
- לשלוח שאלון משוב מסודר אחרי כל פעילות, גם מול לקוחות וגם מול ספקים.
2. מנגנוני ענווה - המטרה שלהם היא להאיר על נקודות עיוורון, להזכיר לנו כמה אנחנו עוד לא יודעות ולהסב את תשומת לבנו לדברים שחשוב שנדע ואנחנו עוד לא יודעות. |
באופן מעניין הרבה מאוד נשים שאני מכירה עסוקות בנושא הזה של צניעות/ענווה, אולי זה עניין מגדרי, אני לא בטוחה. עולות להן הרבה תהיות כמו: האם אני כבר יודעת מספיק? האם אני טובה מספיק במה שאני עושה? איך אני מוודאה שאני לא עושה נזק בעשייה שלי? או - מה עוד אני עוד לא יודעת וצריכה ללמוד?
התהיות האלו כל כך חשובות, במיוחד אם הן מתורגמות לכדי עשייה שתוודא שאנחנו כל הזמן בהתפתחות ורואות עוד ועוד מנקודות העיוורון שלנו. גם נקודות עיוורון מקצועיות של ידע שחסר לנו וגם נקודות שקשורות בתקשורת שלנו - מה לוחץ לנו על הכפתורים ומוציא מאיתנו צדדים פחות טובים?
כדי לייצר שקט, או לפחות לנסות, אנחנו יכולות לדעת שיש לנו מנגנונים קבועים של התפתחות אישית. להקדיש באופן סדיר משאבים של זמן וכסף ללמידה על עצמנו ועל התחום שלנו, ובעיקר להפנות תשומת לב למה שאנחנו לא יודעות שאנחנו לא יודעות.
רעיונות למנגנוני ענווה:
- ללכת לבעל/ת מקצוע בתחום, טיפול או אימון או כל דבר אחר שעוזר לנו לגלות וללמוד על עצמנו.
- להשתתף בסדנאות/קורסים/ריטריטים או כל תרגול אחר של התפתחות אישית.
- גם כאן נרצה לייצר מנגנוני משוב מסודרים מול לקוחות - חשוב לשאול שאלות חכמות שיעזרו לנו באמת ללמוד (למשל: מה יכול להפוך את השירות למוצלח יותר?)
- לתחזק לפחות קשר אחד עם גבר או אישה חכמים ורגישים שרואים אותנו כמו שאנחנו ולהתחייב לשקף אחד לשנייה את מה שהם רואים ושאנחנו רואות. (אפשר גם כחלק מקבוצה).
- יצירת תוכן ושיתוף שלו עם הזמנה לפידבק ושיחה יכולה להיות גם היא דרך טובה לפתח ענווה.
3. מנגנוני למידה - הדרך שלנו לעבור מהמרחב של "יודעות שלא יודעות" ל"יודעות שיודעות". |
אחרי שגילינו עוד משהו שאנחנו לא יודעות עליו מספיק, נחפש את הדרכים ללמוד עוד. אלו יכולים להיות תכנים שקשורים בהבנת החוויה של הלקוחות שלנו, בתוכן עצמו של העיסוק שלנו או בכלל בבניית העסק.
חשוב מאוד לשאול את עצמנו איך אנחנו לומדות הכי טוב - האם בהאזנה? צפייה? שיחה? וגם איך הכי טוב לנו לשמור ולעבד את המידע שרכשנו - לכתוב? לצייר? רק לזכור? לדבר עליו?
רעיונות למנגנוני למידה:
- לקבל סופרויז'ן זו דרך מעולה ללמוד (אפשר גם לארגן לנו כזה באופן פרטי מבעלת מקצוע מעולה בתחום שלנו)
- קורסים/ספרים/צפייה בהרצאות/ועוד
- יצירה של תוכן- דרך מעולה לעודד את עצמנו ללמוד בצורה טובה היא ללמד
- לראיין את כל מי שנוכל ללמוד מהם - לקוחות, קולגות, שותפות אחרות לחזון שלנו.. מוזמנת לעשות רשימה של כל מי שכדאי לך לדבר איתה ולהתחיל ליזום שיחות כאלו
האם יש לך מנגנונים כאלו? שיתנו לך כוח, יעזרו לך להאמין בעצמך וגם לקחת אחריות מלאה על המקצועיות שלך?
החיפוש אחרי המנגנונים שמתאימים בדיוק לך הוא חיפוש שממשיך עם הזמן, כל פעם את יודעת טוב יותר מה את צריכה, מה עוזר לך, ואיך להשיג את זה. אני חושבת שזה בעל ערך ממש להיות אקטיבית ולוודא שיש לך את המנגנונים האלו שתומכים בעשייה שלך באופן קבוע.
מאוד אעריך אם תבחרי לכתוב לי מה חשבת על הפוסט, בווטסאפ הפרטי או איפה שתבחרי, אני ממש רוצה לשמוע את מה שיש לך להגיד בעקבות הקריאה. תודה
Comments